neděle 10. května 2009

Básně - J. H. Krchovský

  • NOCI, PO NICHŽ NEPŘICHÁZÍ RÁNO - I. část

výbor z básnických sbírek z let 1978 - 1991

PŘISTAVIL JSEM SI ZRCADLO
od té doby se nenávidím
včera mě ale napadlo
že se v něm stejně neuvidím...
rozplynul jsem se děsem
nad tím, že vůbec nejsem
vůbec si nezávidím...

(Procházka urnovým hájem)

NA STROPĚ HOŘČICE A V NÍ JE BUŘT
zmítám se v šílenství na podlaze
a je mi blaze, tolik blaze
že už snad nemůže ani být hůř

(Procházka urnovým hájem)

NECÍTÍM SE VE SVÉ KŮŽI
ve své kůži bezpečně...
chci si s tebou trochu užít
- buď tak hodná, vysvleč mě

Stáhni mi tu kůži s těla
jako svetr přes hlavu
vysvleč mě, a kdybys chtěla
projdeme se ke splavu

(Bestiální něha)

  • NOCI, PO NICHŽ NEPŘICHÁZÍ RÁNO - II. část

NEDĚLÁM VŮBEC NIC, CO ZAČAL LISTOPAD
nežiju, nemyslím; chtěl bych jen pořád spát
celé dny sedávám s pohledem doblba
spícího kocoura tu a tam podrbám
a jeho pacička, rozbitá od broků
probouzí ve mně sklon k humánním výrokům:
- jak mohou proboha někoho vůbec hřát
neživé kožichy stažené ze zvířaz?!
... kocour mi chápavě přikývne s povděkem
a dál spí, zahříván neživým člověkem...

(Valčík s mým stínem)

ACH, ŽIVOT JE TAK TRAPNÝ BOŽE
jak uprdnutí do soulože

(Poslední jaro)
  • NOCI, PO NICHŽ NEPŘICHÁZÍ RÁNO - III. část

MARASMUS? ASKEZE?! UŽ MĚ TO NEBAVÍ!
stejně tak celibát, ten mne sral po léta
nevím, proč Březina nezůstal Jebavý
může snad krásnější jméno chtít poéta?

(Nové valčíky)
  • LEDA S LABUTÍ - Výbor z básnických sbírek z let 1992 - 1996

JE KONEC ŘÍJNA...

Je konec října a zem prvním mrazem tvrdá je...
Jsi chladná, šeptám hlíně, hrob svůj mrdaje

MOC JSEM SI NEUŽIL... A ČAS TAK UTÍKÁ!
musím si na noc dát k posteli budíka
- stačí půl dvanácté? Nařídím radši čtvrt
nerad bych zaspal i vlastní smrt

"Nastává už tvůj čas, rozkoší zešílíš!
- měl jsi rád hubený?" (štíhlá až přespříliš)
blondýnka! (víc než to...) A ještě panna jste!
přišla jsi právě včas, v hodině dvanácté

(Všechno je jako dřív)

DĚJOVÁ ZKRATKA JE POMALU ZA NÁMA
(- hlazení, polibky a něžná slůvka...)
vždyť ještě nedávno hrála si s panama!
a teď si hraju já, (dějová vsuvka...)

Některá poupata hmyz k sobě přímo zvou
sama se nabízí podobnost s mimózou
- tak byla citlivá, a právě na dotek...
ani se nesvlékla (s výjimkou kalhotek)

(Všechno je jako dřív)

  • DODATKY...
  • EPOS MUMIE NA CESTÁCH
KDYBYCH DAL...
Kdybych dal před rumem přednost spíš kyselce
neměl bych dnešní noc v trenýrkách viselce

(Poslední jaro)

PO VLAHÉ KOUPELI DOUTNÍČEK A PAK FÉN...
oholen dohladka, v čistém a zčerstva
odcházím na oběd a potom na kafe
a v rohu kavárny spřádám svá zvěrstva

(Nové valčíky)

Žádné komentáře: