úterý 6. června 2006

Veronika se rozhodla zemřít (Veronika decide morrer)

Paulo Coelho
…Jednoho dne mě ty věčně stejné řeči přestanou bavit, a abych jí udělala radost, tak se za nějakého muže vdám a budu si namlouvat, že ho miluju. Oba nakonec přijdeme na to, jak snít o společné budoucnosti, o venkovském domku, o našich dětech a jejich budoucnosti. První rok se budeme často milovat, druhý rok už méně a počínaje třetím rokem asi budeme myslet na sex jednou za čtrnáct dní a to pomyšlení se stane skutkem ta jednou za měsíc. A horší bude, že spolu už skoro nebudeme mluvit. Já se budu snažit té situaci přizpůsobit a přijít na to, co vlastně dělám špatně – když on se o mě vůbec nezajímá, a místo toho, aby se mi věnoval, ustavičně mluví jen o svých kamarádech, jako by to byl opravdu celý jeho svět. Jakmile bude naše manželství zralé k rozchodu, tak otěhotním. Narodí se nám dítě, nějaký čas si zase budeme bližší, ale brzo zase bude všechno stejné jako dřív…
___

Děj: Kniha vypráví o mladé slovinské dívce Veronice, která se rozhodne spáchat sebevraždu, protože její život je stereotypní a protože cítí pocit zbytečnosti, když nemůže ovlivnit špatné věci, které se dějí na světě. Sebevražda se jí nepovede a ona je převezena do psychiatrické léčebny ve Villete, kde se setkává s dalšími zajímavými lidmi – advokátkou s panickým syndromem, ženou trpící depresí a s mladým schizofrenikem Eduardem, do kterého se později zamiluje. V „blázinci“ se sama sebe Veronika musí zeptat: kde je ta pomyslná hranice mezi šílenstvím a zdravým rozumem mezi odlišností a normalitou? Veronika se stane předmětem zvláštního lékařského pokusu, při kterém jí budou injekčně vpravovat do těla látky simulující srdeční záchvat a namluví Veronice, že za pár dní má zemřít. Poté si Veronika začne vážit každé minuty, kterou může prožít a pocítí prudkou touhu milovat. Uteče s Eduardem z Villete, protože nechce zemřít v blázinci. Každý svůj další den považuje za zázrak a užívá si každou jeho minutu.

___
Téma: Jak je život dobrý se pozná až na sklonku smrti
___

Kniha se mi moc líbila. Z Coelhových knih jí mám nejradši, líbí se mi, jak autor líčí pocity Veroniky. Líbí se mi i hlavní myšlenka knihy, která je určitě aktuální a vážná. Měl by si jí přečíst každý, kdo jen uvažoval o sebevraždě. Přišlo mi, ale trošku ohrané, že Veronika chtěla odejít z Villete zase kvůli Lásce. Proč ne nějaký jiný motiv? Ale jinak patří tato kniha mezi mé oblíbené.

Žádné komentáře: